Bürkert - in uw buurt
Kantoor /1
    • Hoofdvestiging
      Burkert Contromatic BV Benelux
      Minervum 7220
      NL-4817 ZJ Breda
      Telefoon NL: +31 (0)88 1267300 / BE: +32 (0)3 3258900
      Fax NL: +31 (0)88 1267350 / BE: +32 (0)3 3256161
      E-mail vasb@ohexreg.ay
  • Hoofdvestiging
  • Hoofdkantoren
  • Systeemhuis
  • Distributeur
  • Kantoor
  • Fabriek
  • Logistiek centrum
bürkert
We make ideas flow.
We make ideas flow.

Bürkert presteert op de Nürburgring Nordschleife

Studenten van de TU Delft hebben de eerste op waterstof aangedreven raceauto van de wereld gebouwd. Na 2,5 jaar van ontwikkelen wachtte dan eindelijk de ultieme test voor de Forze VI; een ronde op de Nürburgring Nordschleife. Voormalig Formule 1 coureur Jan Lammers, droeg er zorg voor dat de 'Blue Lady' ver boven verwachting presteerde en zelfs andere auto's op de Ring overklaste! Bürkert heeft de low pressure box geleverd, een essentieel onderdeel van de brandstofcel, en ondersteunt het TU Forze team bij het behalen van hun doelstellingen!

Het was de ultieme test voor de, door studenten gebouwde, op waterstof aangedreven raceauto van de TU Delft: een ronde op de Nürburgring Nordschleife. Met niemand minder dan voormalig Formule 1 coureur Jan Lammers aan het stuur; de Forze VI racede door 73 uitdagende bochten en voltooide de 21 kilometer van dit Racecircuit van Wereld Klasse onder de 11 minuten. Nog nooit eerder heeft een andere op waterstof aangedreven raceauto zo snel dit circuit afgelegd. Dit maakt een duidelijk statement aangaande de potentie van deze technologie en zijn plaats in de automotive industrie.

Het was de ultieme test voor, de door studenten gebouwde, op waterstof aangedreven raceauto van de TU Delft: een ronde op de Nürburgring Nordschleife. De Forze VI racede door 73 uitdagende bochten en voltooide de 21 kilometer van 's Werelds meest uitdagende circuit met groot succes! Bekijk de video hier.

Optimalisaties
Jan Lammers had enkele veelbelovende woorden voor het race-team: "Het is echt inspirerend om te zien hoe de studenten deze raceauto hebben ontworpen en gebouwd die ook zo goed reageert op de weg, zeker gezien de zeer geavanceerde technologie die het bevat. Ik neem mijn petje voor hen af."

De Forze VI is ontworpen door een groep van 50 studenten van de Technische Universiteit van Delft. Samen hebben ze 2,5 jaar toegewijd gewerkt aan het maken van een op waterstof aangedreven raceauto; de eerste in zijn soort.  “De succesvolle ronde is een enorme motivator voor het team”, zegt teamleider Menno Dalmijn. “ Het circuit heeft niets voor niets de bijnaam 'De groene hel'  want het pusht alle raceauto's naar hun absolute grenzen. Met de verzamelde ronde gegevens, zal deze analyse het team verder helpen bij het bereiken van de absolute hogere grenzen van hun raceauto, die tot dusver alleen heeft gereden op halve kracht ". De Forze VI bereikt topsnelheden van 170 km/h op de baan, maar de studenten zijn van mening dat het veel harder kan. Met de nodige optimalisaties en tweaks, zal de auto in theorie een topsnelheid van 220 km/h kunnen bereiken, samen met een acceleratie van 0 tot 100 km/h in slechts 4 seconden. "En het beste deel van het verhaal is, dat het enige bijproduct dat we geproduceerd hebben zuiver water was, wat betekent; een carbon footprint van nul", voegde Menno Dalmijn toe.

Brandstofcel

In de brandstofcel van de raceauto mogen waterstof en zuurstof met elkaar reageren onder gecontroleerde omstandigheden. De cel gebruikt de gassen om direct elektriciteit te produceren met een rendement van 60%. Zonder enige andere conversies, geeft de geproduceerde elektriciteit direct power aan de elektromotoren. Om deze reden heeft deze technologie een heel groot voordeel boven de elektrische auto's met accu's: operationele bereik. Vergelijkbaar met benzine, kunnen de waterstoftanks worden bijgetankt binnen enkele minuten, dit maakt lange afstand reizen voor deze auto's zeer praktisch.

Racen
De focus van het Formula Zero team Delft is sinds 2008 de ontwikkeling van waterstoftechnologie. In de komende jaren, zullen ze kop aan kop gaan strijden met diverse verbrandingsmotoren in verschillende races, met het uiteindelijke doel de 24 uur van Le Mans, gebruikmakend van niets meer dan waterstof.

 

Extra informatie
Voor meer informatie, neem gerust contact op met Martijn Dalman; Team Manager van Forze Hydrogen Electric Racing Team, m.dalmijn@forze-delft.nl. Tel: +31 (0)6-55684797, of via de website: www.forze-delft.nl

Mijn vergelijkingslijst